(19-02-2018)
ΝΕΚΡΟΛΟΓΙΑ: Alex H. Johnstone - Πρωτοπόρος στην έρευνα για τη διδασκαλία της χημείας και των φυσικών επιστημών
Ο καθηγητής Alex Η. Johnstone απεβίωσε σε ηλικία 87 ετών, την 1η Δεκεμβρίου 2017, και η νεκρώσιμη ακολουθία έγινε την 8η Δεκεμβρίου 2017 στην St Ninians United Free Church, στο Stirling της Σκοτίας. Υπηρέτησε ως καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης και υπήρξε διεθνώς ανεγνωρισμένος επιστήμονας και πρωτοπόρος στην έρευνα για τη διδασκαλία και τη μάθηση της χημείας και των φυσικών επιστημών. Πολύ σωστά, θεωρείται ως ένας από τους ιδρυτές της διδακτικής της χημείας ως επιστημονικού αντικειμένου.
Γεννήθηκε το 1930 στο Εδιμβούργο και μεγάλωσε στο κοντινό και παραθαλάσσιο Leith (Λιθ). Στο πανεπιστήμιο σπούδασε χημεία, φυσική, μαθηματικά, βοτανική και βιβλικές σπουδές και έλαβε πτυχίο χημείας με βαθμό άριστα από το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου. Αφού έλαβε την προβλεπόμενη κατάρτιση ως εκπαιδευτικός, υπηρέτησε συνολικά επί 13 χρόνια ως καθηγητής χημείας πρώτα στο κολλέγιο George Watson στο Εδιμβούργο και εν συνεχεία επικεφαλής καθηγητής χημείας στο σχολείο μέσης εκπαίδευσης (high school) στο Stirling της Σκωτίας.
Κατά τη θητεία του στο Stirling, επανέγραψε (μαζί με τον Τ. Ι. Morrison) το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος σπουδών χημείας για τα σχολεία της Σκωτίας, καθώς και διάφορα συνοδευτικά εγχειρίδια που επηρέασαν τη διδασκαλία της σχολικής χημείας για μια γενιά ("Chemistry takes shape", 4 τόμοι, 1965).
Διαδραμάτισε κεντρικό ρόλο στην εισαγωγή του πρωτοποριακού μεταλυκειακού 6ου έτους σπουδών (Sixth Years Studies) σε θέματα φυσικών επιστημών σε όλη τη Σκωτία. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ήταν επίσης κύριος εξεταστής στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων της Σκωτίας, ενώ εξεπόνησε και διδακτορικό δίπλωμα στη διδακτική της χημείας στο Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης.
Οι μεγάλες ακαδημαϊκές του ικανότητες τον έφεραν σε θέση λέκτορα στο Τμήμα Χημείας του Πανεπιστημίου της Γλασκόβης, όπου εν συνεχεία εξελίχθηκε σε ανώτερο λέκτορα και σε υφηγητή της ανόργανης χημείας. Υπήρξε ιδρυτής και διευθυντής του "Κέντρου Διδακτικής Φυσικών Επιστημών" (Centre for Science Education) στη Σχολή Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Γλασκόβης, ενός διεθνούς φήμης κέντρου για την παιδαγωγική έρευνα στις φυσικές επιστήμες. Η Σχολή Θετικών Επιστημών δημιούργησε ειδικά γι' αυτόν και τον διόρισε στη θέση του καθηγητή της Διδακτικής Φυσικών Επιστημών, όπου υπηρέτησε μέχρι τη συνταξιοδότησή του.
Η πανεπιστημιακή σταδιοδρομία του, επί σχεδόν 30 χρόνια, αφιερώθηκε στην έρευνα για τη διδασκαλία και τη μάθηση της χημείας και των άλλων φυσικών επιστημών. Επέβλεψε πάνω από 80 διδακτορικούς φοιτητές και συνέγραψε πάνω από 200 ερευνητικές εργασίες, 8 βιβλία και 11 προσκεκλημένα κεφάλαια βιβλίων, εκτός από ένα ευρύ φάσμα άλλου διδακτικού υλικού. Έδωσε πολυάριθμες προσκεκλημένες ομιλίες σε συνέδρια και διετέλεσε πρόεδρος του Τμήματος Εκπαίδευσης της Βασιλικής Εταιρείας της Χημείας και αντιπρόεδρος της Εταιρείας αυτής.
Μεγάλη διεθνή επιρροή άσκησε και ασκεί τόσο σε ερευνητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο η κατά Johnstone διάκριση των τριών επιπέδων στη διδασκαλία της χημείας, του μακροσκοπικού, του συμβολικού και το υπομικροσκοπικού (το διάσημο “τρίγωνο του Johnstone”). Eνώ οι δάσκαλοι της χημείας κινούνται άνετα στο εσωτερικό του τριγώνου, χρησιμοποιώντας και συνδέοντας μεταξύ τους και τα τρία επίπεδα, αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο για τους νεαρούς μαθητές της χημείας, οι οποίοι θα χρειαστούν πολύ χρόνο για να το πετύχουν. Κατά συνέπεια και σύμφωνα με τον Johnstone, αν θέλουμε οι νεαροί μαθητές να μοιραστούν τον ενθουσιασμό μας για τη χημεία, θα πρέπει να εναρμονίσουμε τη λογική μέθοδο στο μάθημα αυτό με μια ψυχολογική προσέγγιση που μάς προσφέρει η παιδαγωγική έρευνα. Πολύ σημαντικές υπήρξαν ακόμη οι εργασίες του Johnstone οι σχετικές με τη λύση προβλημάτων των φυσικών επιστημών και τη θεωρία επεξεργασίας πληροφοριών.
Aλλα πεδία όπου συνεισέφερε ερευνητικά ήταν αυτά των προγραμμάτων σπουδών της χημείας, της αξιολόγησης των γνωστικών επιδόσεων των μαθητών, της εργαστηριακής διδασκαλίας και της μελέτης των στάσεων των μαθητών απέναντι στα μαθήματα των φυσικών επιστημών.
Το έργο του αναγνωρίστηκε σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, με μετάλλια, βραβεία και προσκεκλημένες ομιλίες, όπως: Το μετάλλιο Nyholm της Βασιλικής Εταιρείας της Χημείας (1979). το μετάλλιο Mellor του Βασιλικού Αυστραλιανού Χημικού Ινστιτούτου (1987), το Μετάλλιο Brasted της Αμερικανικής Χημικής Εταιρείας (1996), η διάλεξη FECS της Ομοσπονδίας Ευρωπαϊκών Χημικών Εταιρειών (1997) και το βραβείο της Αμερικανικής Χημικής Εταιρείας για Εξαιρετική Επίδοση στην Έρευνα για τη Διδασκαλία και
τη Μάθηση της Χημείας (2009).
Εκτός από το επιστημονικό έργο του, είχε πολλά άλλα ενδιαφέροντα και επιδόσεις, όπως τις δεξιότητές του στα γαλλικά και τα γερμανικά, την αγάπη του για την πεζοπορία και την ορειβασία, καθώς και τα ενδιαφέροντά του για την ιστορία, τη βοτανική και τη γεωλογία.
Αγαπούσε το χορωδιακό τραγούδι και ήταν επίσης λαϊκός ιεροκήρυκας στην τοπική του εκκλησία, όπου χρησιμοποίησε την προηγούμενη βιβλική του εκπαίδευση στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου.
Ο γράφων είχε την τύχη να σπουδάσει κοντά στον καθηγητή Johnstone στο Τμήμα Χημείας και στο Centre for Science Education
του Πανεπιστημίου της Γλασκόβης κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής άδειας το 1990, όπου διδάχθηκα μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας, μελέτησα αρκετές διδακτορικές διατριβές που είχαν εκπονηθεί ή εκπονούνταν στο Κέντρο και γνώρισα πολλούς από τους συνεργάτες του.
Οι συζητήσεις μαζί του ήταν ένα πλήρες σχολείο, ενώ μου έδωσαν την ευκαιρία να γνωρίσω βαθύτερα τον επιστήμονα, τον δάσκαλο και τον άνθρωπο Johnstone. Ιδιαίτερη εντύπωση μου είχε κάνει
η συμβουλή του προς εμένα ότι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι "πρώτα (πρέπει να) είμαστε χημικοί και έπειτα παιδαγωγοί", με την οποία απέδιδε μεγάλη βαρύτητα στην πολύ καλή γνώση της χημείας. Δεν θα ξεχάσω ακόμη που με έπαιρνε μαζί του σε επιστημονικές συναντήσεις και εργασίες σε σχολεία τόσο εντός όσο και εκτός Γλασκόβης, καθώς και στα φοιτητικά εργαστήρια γενικής χημείας και στα φροντιστηριακά μαθήματά του. Πολύτιμα ήταν και τα επιστημονικά σεμινάρια διδακτικής φυσικών επιστημών που διεξάγονταν τακτικά στο Κέντρο.
Οι σπουδές μου κοντά του επηρέασαν καθοριστικά την όλη έρευνά μου στη διδακτική της χημείας και των φυσικών επιστημών τόσο θεματικά όσο και μεθοδολογικά, και δεν είναι τυχαίο που με την επιστροφή μου από τη Γλασκόβη στα Ιωάννινα ανέλαβα την επίβλεψη των πρώτων διδακτορικών φοιτητών μου στη διδακτική της χημείας.
Η επιστημονική σχέση μου και συνεργασία με τον καθηγητή Johnstone υπήρξε αδιάλειπτη και αποδοτικότατη από τότε που τον γνώρισα μέχρι τον θάνατό του. Ιδιαιτέρως σημαντική και καθοριστική ήταν η συμβολή του ως σύμβουλος έκδοσης και ως κριτής εργασιών του περιοδικού Chemistry Education Research and Practice (CERP), που ίδρυσα το 2000, έπειτα από το συνέδριο ECRICE (βλ. παρακάτω). Σημειωτέον ότι το περιοδικό CERP αφιέρωσε το ειδικό τεύχος του έτους 2006 στον καθηγητή Johnstone: Chemical Education Research in Glasgow in Perspective.
Ηταν ακόμη προσκεκλημένος ομιλητής στο 5ο Ευρωπαϊκό Συνέδριο για την Έρευνα στη Διδακτική της Χημείας (European Conference on Research in Chemical Education, ECRICE) που διοργάνωσα το 1999 στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, καθώς και στο 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο "Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση" το 2007, επίσης στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (σε αυτό το συνέδριο, ήμουν πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής). Οι δύο μνημειώδεις αυτές ανακοινώσεις του έχουν δημοσιευθεί και είναι διαθέσιμες:
Johnstone, A. H. (2000). Teaching of Chemistry – Logical or psychological? Chemistry Education Research and Practice, 2000,1, 9-15 http://dx.doi.org/10.1039/A9RP90001B
Johnstone, A. H. (2007). Science education: we know the answers; let's look at the problems (Διδακτική φυσικών επιστημών: ξέρουμε τις απαντήσεις - ας κοιτάξουμε τα προβλήματα) Πρακτικά 5ου Πανελλήνιου Συνεδρίου "Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση", Κεντρικές Ομιλίες: http://kodipheet.chem.uoi.gr/fifth_conf/teyxosA.php)
Θα ήταν παράλειψη να μην αναφέρω ότι ο Alex ήταν σπουδαίος ομιλητής και οξυδερκής συγγραφέας, ενώ τον διέκριναν πάντα ένα πηγαίο χιούμορ και μια συνεχής αισιόδοξη και χαρούμενη άποψη της ζωής. Δημιούργησε μια εξαιρετική οικογένεια, με τη σύζυγό του Μάρθα, με την οποία έζησαν μαζί επί 70 χρόνια και τους δύο γυιους τους David και Alan. Και στους τρεις εκφράζω τα ειλικρινή και θερμά μου συλλυπητήρια. Αιωνία η μνήμη του.
Γεώργιος Τσαπαρλής, Ομότιμος Καθηγητής της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Τμήμα Χημείας
_______________________________________________________________
(13-02-2018)
Η Κατερίνα Πλακίτση εξελέγη Πρόεδρος της ISCAR
H Κατερίνα Πλακίτση, καθηγήτρια της διδακτικής των εννοιών των φυσικών επιστημών στο νηπιαγωγείο, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, εξελέγη γα την τριετία 2017-2020 πρόεδρος της International Society for Cultural-historical Activity Research (ISCAR). Συγχαρητήρια και καλή-παραγωγική θητεία.
_______________________________________________________________
O καθ. Γεώργιος Τσαπαρλής λαμβάνει το Βραβείο Εκπαίδευσης της Βασιλικής Εταιρείας της Χημείας
Στις 17 Μαίου 2017, το Τμήμα Χημείας του Πανεπιστημίου της Ανατολικής Αγγλίας (University of East Anglia, UEA, Norwich, Aγγλία) υποδέχθηκε τον Γεώργιο Τσαπαρλή, ομότιμο καθηγητή διδακτικής των φυσικών επιστημών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, για να παρουσιάσει τη διάλεξή του επί τη απονομή σε αυτόν του Βραβείου Εκπαίδευσης της Βασιλικής Εταιρείας της Χημείας για το 2016 (Royal Society of Chemistry, RSC).
Ο καθηγητής Τσαπαρλής έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα στη Φυσικοχημεία από το UEA. Ακριβώς εις αναγνώριση της επιστημονικής του παιδείας και της μακράς παράδοσης της Διδακτικής της Χημείας στο UEA, επέλεξε να του απονεμηθεί το βραβείο σε αυτό το πανεπιστήμιο.
To βραβείο μαζί με μετάλλιο απένειμε στον Γ. Τσαπαρλή ο Gareth Price, καθηγητής Φυσικοχημείας στο Πανεπιστήμιο του Bath και πρόεδρος του Συμβουλίου Εκπαίδευσης της RSC, o oποίος ταξίδεψε από το Bath για την απονομή του βραβείου.
Η ομιλία του καθ. Τσαπαρλή είχε τίτλο “Λύση προβλημάτων: Θέματα, Προβλήματα και Λύσεις” και προκάλεσε ενθουσιασμό με την αναλυτική ανασκόπηση των προκλήσεων που εμφανίζονται όταν διδάσκουμε τους σπουδαστές να λύνουν προβλήματα, ενώ έδωσε το έναυσμα για μια ζωντανή συζήτηση και έναν διαρκή στοχασμό.
O κύκλος των διαλέξεων του καθ. Τσαπαρλή, στο πλαίσιο της απονομής του Βραβείου Εκπαίδευσης της RSC, περιέλαβε ακόμη ομιλίες στο Πανεπιστήμιο Keele (στις 15 Μαίου 2017) και στο Berlington House του Λονδίνου, έδρα της RSC (στις 19 Mαίου 2017).
Το βραβείο απενεμήθη στον Γ. Τσαπαρλή "για την εκτεταμένη και επί πολλά έτη συμβολή του στην έρευνα της διδακτικής της χημείας, συμπεριλαμβανομένου του γεγονότος ότι ήταν ο ιδρυτής και επιμελητής έκδοσης (editor) του περιοδικού Chemistry Education Research and Practice, που τώρα κατατάσσεται ως το κορυφαίο περιοδικό διδακτικής της χημείας».
ΣΧΕΤΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ (δείτε το αρχείο για το EDUCATION AWARD):
ΙΣΤΟΣΤΟΠΟΣ BAΣΙΛΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΤΗΣ ΧΗΜΕΙΑΣ
_______________________________________________________________
(27-04-2017)
Περιοδικό "ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ"
Στην ιστοσελίδα http://physcool.web.auth.gr/ έχει αναρτηθεί σε μορφή αρχείου pdf το 14ο τεύχος του περιοδικού "Φυσικές Επιστήμες στην Εκπαίδευση" (Aνοιξη 2017).
ΠΡΟΣΟΧΗ: Σύμφωνα με ανακοίνωση της συντακτικής ομάδας (βλ. Editorial, Μάρτιος 2017), το παρόν 14ο τεύχος ολοκληρώνει τον κύκλο ηλεκτρονικής έκδοσης του περιοδικού (τουλάχιστον την πρώτη περίοδο λειτουργίας του).
Μπορείτε ακόμη να βρείτε και να κατεβάσετε δωρεάν, εκτός από το τρέχον τεύχος, και όλα τα προηγούμενα τεύχη του περιοδικού. Την Εκδοτική Ομάδα συγκροτούν οι: Κουμαράς Παναγιώτης (Καθηγητής του ΠΤΔΕ του ΑΠΘ), Μουρούζης Παναγιώτης (Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Κέρκυρας, Πρόεδρος ΠΑΝΕΚΦΕ), Πιερράτος Θεόδωρος (Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Ευόσμου), Πολάτογλου Χαρίτων (Καθηγητής του Τμήματος Φυσικής ΑΠΘ). Τη Συντακτική Επιτροπή αποτελούν οι: Παναγιώτης Κουμαράς, Χαρίτων Πολάτογλου, Θεόδωρος Πιερράτος και Σταματία Αρτέμη (Υποψ. Διδάκτωρ Τμ. Φυσικής του ΑΠΘ).
______________________________________________________________
(26 Φεβρουαρίου 2017) ΔΕΙΤΕ ΣΤΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
1) την Γ΄ΕΚΔΟΣΗ του βιβλίου ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ (ΦΥΣΙΚΗ - ΧΗΜΕΙΑ - BIOΛΟΓIA) ΓΙΑ ΔΙΩΡΟ ΜΑΘΗΜΑ ΣΤΗΝ Α΄ ΤΑΞΗ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
2)To βιβλίο ΧΗΜΕΙΑ για τη Β΄ Τάξη Γυμνασίου (με έμφαση στη μακροσκοπική προσέγγιση και στη νοηματική εισαγωγή του μορίου και του ατόμου)
3) To βιβλίο ΧΗΜΕΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ με την προσέγγιση καταστάσεων της ύλης (SOMA).
4) To βιβλίο ΧΗΜΕΙΑ B΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, με έμφαση στη σύνδεση της χημείας με τη ζωή και τις εφαρμογές.
4) Το βιβλίο ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ (ΦΥΣΙΚΗ - ΧΗΜΕΙΑ) ΓΙΑ ΤΗΝ Α΄ ΤΑΞΗ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ και τα πρόσθετα στο προηγούμενο βιβλίο μαθήματα βιολογίας.
Δείτε ακόμη και: (i) ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΦΥΣΙΚΗΣ, ΧΗΜΕΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ για το γυμνάσιο και το λύκειο στην ΚΥΠΡΟ, (ii) πληροφορίες για έναν συλλογικό τόμο προς τιμήν του ομότ. καθ. Αποστόλου Κατσίκη και (ii) για τρία νέα αγγλόφωνα βιβλία διδακτικής φ.ε. και χημείας.
______________________________________________________________
(10-11-2016)
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΑΝ ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ του 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου για το Εκπαιδευτικό Υλικό στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες
Πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή στις εγκαταστάσεις της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Ρόδο, από 14 μέχρι και 16 Οκτωβρίου 2016, το 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο για το Εκπαιδευτικό Υλικό στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες
Το συνέδριο διοργάνωσαν το "Εργαστήριο Μαθησιακής Τεχνολογίας και Διδακτικής Μηχανικής" του Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ. του Πανεπιστημίου Αιγαίου και το "Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών" του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Αιγαίου, υπό την αιγίδα της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Υπεύθυνοι της διοργάνωσης ήταν τα μέλη ΔΕΠ Μιχάλης Σκουμιός και Χρυσάνθη Σκουμπουρδή.
Προσκεκλημένοι ομιλητές ήταν οι: Maria G. Bartolini (Bussi Department of Education and Human Studies, University of Modena and Reggio Elimia, Italy), Cecile de Hosson (Laboratoire de didactique Andre Revuz, Universite Paris Diderot, Paris, France), Μαρία Καλδρυμίδου (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων), Βασίλης Τσελφές (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών), Ιωάννης Χατζηγεωργίου (Πανεπιστήμιο Αιγαίου) και Χρόνης Κυνηγός (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών).
Παρουσιάστηκαν προφορικά 67 εργασίες (επιπλέον των κεντρικών ομιλιών), ενώ υπήρξε και ένα εργαστήριο εκπαιδευτικών σεναρίων φυσικών επιστημών για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το συνέδριο ολοκληρώθηκε με στρογγυλό τραπέζι με θέμα "Μοναχικές πορείες, αλληλεπιδράσεις και το πέρασμα στη συνδιδασκαλία", με συντονιστή τον Φραγκίσκο Καλαβάση.
Το Αναλυτικό Πρόγραμμα του συνεδρίου είναι δημοσιευμένο στην ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ του συνεδρίου, όπου έχουν αναρτηθεί και τα ηλεκτρονικά πρακτικά του συνεδρίου.
_______________________________________________________________
(10-10-2016)
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΑΝ ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΟΥ 9ου ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ "ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ"
Στην ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ της ΕΝΕΦΕΤ αναρτήθηκε ο Τόμος των Πρακτικών του συνεδρίου.
Το Συνέδριο πραγματοποιήθηκε στις 8-10 Μαίου 2015, στην Παιδαγωγική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
_______________________________________________________________
(31-07-2016)
BIBΛΙA ΦΥΣΙΚΗΣ, ΧΗΜΕΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΥΠΡΟΥ
Στη BIΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ μπορείτε να δείτε αναλυτικά προγράμματα καθώς και το πιο πρόσφατο διαθέσιμο διδακτικό και υποστηρικό υλικό για τα μαθήματα Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας στην Κύπρο, τόσο για το γυμνάσιο όσο και για το λύκειο.
_______________________________________________________________
(29-07-2016)
BIBΛΙO: ΧΗΜΕΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Στη BIΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ (ΒΙΒΛΙΑ ΧΗΜΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ)
μπορείτε να κατεβάσετε με μορφή αρχείων Pdf ολόκληρο το περιεχόμενο του εκπαιδευτικού υλικού
"ΧΗΜΕΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ" (Έκδοση: 2005)
με συντάκτες τους Γεώργιο Τσαπαρλή και Ευάγγελο Πύργα.
Το βιβλίο χρησιμοποιεί την Προσέγγιση Καταστάσεων της Ύλης στην εισαγωγική χημεία (States-Of-Matter-Approach, SOMA)
_______________________________________________________________
(29-07-2016)
BIBΛΙΑ:
1o ΒΙΒΛΙΟ: Εισαγωγή στις Φυσικές Επιστήμες (Φυσική - Χημεία) Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
2o ΒΙΒΛΙΟ: Εισαγωγή στις Φυσικές Επιστήμες (Φυσική - Χημεία - Bιολογία) Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Στη BIΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ (ΒΙΒΛΙΑ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ)
μπορείτε να κατεβάσετε με μορφή αρχείων Pdf ολόκληρο το περιεχόμενο του βιβλίου "Εισαγωγή στις Φυσικές Επιστήμες (Φυσική - Χημεία) για την Α΄ Τάξη Γυμνασίου" (Α΄ Έκδοση, 2003), με συγγραφείς τους Γεώργιο Τσαπαρλή και Κωνσταντίνο Καμπουράκη
Το βιβλίο καλύπτει ένα μάθημα ενιαιοποιημένης διδασκαλίας φυσικής και χημείας.
Στην ίδια σελίδα θα βρείτε σε μορφή αρχείων Pdf και τα πρόσθετα μαθήματα βιολογίας που μαζί με τα μαθήματα φυσικής και χημείας του προηγούμενου βιβλίου συνιστούν την Β΄΄Εκδοση (2011) του βιβλίου, με τίτλο ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ (ΦΥΣΙΚΗ - ΧΗΜΕΙΑ - ΒΙΟΛΟΓΙΑ) ΓΙΑ ΤΗΝ Α΄ ΤΑΞΗ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ και συγγραφείς τους Γεώργιο Τσαπαρλή, Κωνσταντίνο Καμπουράκη και Αικατερίνη Τάτση.
Το βιβλίο καλύπτει ένα μάθημα ενιαιοποιημένης διδασκαλίας φυσικής, χημείας και βιολογίας.
_______________________________________________________________
(12-07-2016)
Τιμητικός τόμος και τιμητική εκδήλωση για τον ομότιμο καθηγητή Απόστολο Κατσίκη
Με τίτλο "Περιβάλλον, γεωγραφία, εκπαίδευση" κυκλοφόρησε τον Ιανουάριο 2016 από τις "Εκδόσεις Πεδίο" συλλογικός τόμος προς τιμήν του Απόστολου Κατσίκη, ομότιμου καθηγητή Διδακτικής της Γεωγραφίας και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Επιμελητές της έκδοσης είναι οι Κώστας Κώτσης και Γιώργος Νικολάου.
Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και οι Εκδόσεις Πεδίο διοργάνωσαν την Τετάρτη 22 Ιουνίου 2016 εκδήλωση για την παρουσίαση και επίδοση στον κ. Κατσίκη του τόμου στην Αίθουσα Αρχιεπισκόπου Σπυρίδωνος, στο κτήριο της παλιάς Ζωσιμαίας Παιδαγωγικής
Ακαδημίας Ιωαννίνων. Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους και χαιρέτησαν ο περιφερειάρχης Ηπείρου, ο δήμαρχος Ιωαννίνων και ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ενώ παρέστησαν πλήθος πανεπιστημιακών και πολιτών - μεταξύ των τελευταίων και παλιοί μαθητές του κ. Κατσίκη.
Tον τιμώμενο προσφώνησε ο Πρόεδρος του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Καθηγητής Κωνσταντίνος Κώτσης, συνεπιμελητής της έκδοσης, ενώ ο Γεώργιος Νικολάου, Αναπληρωτής Καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών και συνεπιμελητής της έκδοσης, παρουσίασε τον τιμώμενο και το έργο του.
Για τον κ. Κατσίκη μίλησαν ακόμη οι: Ευγενία Φλογαΐτη, Καθηγήτρια Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΑΠΗ) του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, o Νίκος Λαμπρινός, Αναπληρωτής Καθηγητής της Γεωγραφίας και της διδασκαλίας της στο ΠΤΔΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και η Αραβέλλα Ζαχαρίου, Δρ. Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Γενική Συντονίστρια ΠΕ/ΕΑΑ στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο /
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου.
H εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την επίδοση του τόμου και τιμητικής πλακέτας στον κ. Κατσίκη και με αντιφώνηση του ιδίου.
Μπορείτε να διαβάσετε και ρεπορτάζ για την εκδήλωση που δημοσιεύθηκε την 24-06-2016 στην εφημερίδα ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ των Ιωαννίνων
Περισσότερα για το βιβλίο δείτε στη BIΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ (ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ ή ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ)
_______________________________________________________________
(30-05-2016)
Δημοσιεύθηκαν τα Πρακτικά του Πανελλήνιου Συνεδρίου "Διδακτικές προσεγγίσεις και πειραματική διδασκαλία στις Φυσικές Επιστήμες"
Τα Πρακτικά του Συνεδρίου, που διεξήχθη στη Θεσσαλονίκη στις 16 και 17 Απριλίου 2016, δημοσιεύθηκαν στον ιστότοπο του συνεδρίου:http://physcool.web.auth.gr/synedrio2016
Από την ίδια ιστοσελίδα μπορείτε να παρακολουθήσετε τη βιντεοσκοπημένη ειδική συνεδρία την αφιερωμένη στη μνήμη του Ανδρέα Κασσέτα, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των εργασιών του συνεδρίου. (Για να δείτε τη συνεδρία, πηγαίνετε στο Πρόγραμμα του συνεδρίου.)
______________________________________________________________
(16-5-2016)
Θέσεις και Προτάσεις της ΕΝΕΦΕΤ για τη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών
Δημοσιεύθηκαν οι "Θέσεις και Προτάσεις της ΕΝΕΦΕΤ για τη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο πλαίσιο του Διαλόγου για την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση"
ΣΧΕΤΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ:
http://www.enephet.gr/library/anakoinoseis/theseis-kai-protaseis-enephet.pdf
______________________________________________________________
Δημοσιεύθηκαν τα Πρακτικά του 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου «Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Υλικού στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες»
Πρακτικά 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Υλικού στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες», σελ. 1-1134, Ρόδος 2015. Επιμέλεια έκδοσης: Σκουμπουρδή Χ. και Σκουμιός Μ. Τα Πρακτικά του Συνεδρίου είναι δημοσιευμένα στον Ιστότοπο του συνεδρίου: http://ltee.aegean.gr/sekpy/
______________________________________________________________
ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - Πιλοτική Εφαρμογή
Σύμφωνα με πράξη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), εγκρίθηκε από τον υπουργό Παιδείας η Πιλοτική Εφαρμογή των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών για τις Φυσικές Επιστήμες στο Γυμνάσιο και ειδικότερα για τα εξής γνωστικά αντικείμενα:
1. Βιολογία (Γ΄ τάξης Γυμνασίου)
2. Φυσική (Β΄ και Γ΄ τάξεων Γυμνασίου)
3. Χημεία (Β΄ και Γ΄ τάξεων Γυμνασίου)
Υπουργική απόφαση 4609/Γ2/15-1-2013 (ΦΕΚ 97/Β/22-1-2014)
Διαβάστε το ΦΕΚ με την απόφαση-έγκριση και τα αντίστοιχα αναλυτικά προγράμματα σπουδών
______________________________________________________________
ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ: ΑΛΛΑΓΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ TOY ΚοΔιΦΕΕΤ
Aπό τις 10 Ιουνίου 2013 διεκόπη η προηγούμενη διεύθυνση του ΚοΔιΦΕΕΤ
http://www.kodipheet.gr
H νέα διεύθυνση είναι: http://kodipheet.chem.uoi.gr
______________________________________________________________