Bιβλιογραφική Ενημέρωση: ΒΙΒΛΙΑ ΧΗΜΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ
______________________________________________________
ΧΗΜΕΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥΣΥΝΤΑΞΗ: Γεώργιος Tσαπαρλής και Ευάγγελος Πύργας
σελ. 204, Ιωάννινα, 2005
Πειραματικό διδακτικό υλικό που γράφτηκε στο πλαίσιο της μεταπτυχιακής διατριβής ειδίκευσης του Ευαγγέλου Πύργα υπό την επίβλεψη του Γεωργίου Τσαπαρλή.
Το υλικό αυτό βασίστηκε στο προταθέν αλλά μη εγκριθέν πρόγραμμα που συντάχθηκε από ειδική επιτροπή* του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου το 1997.
Το πρόγραμμα αυτό εισήγαγε την Προσέγγιση Καταστάσεων της Ύλης στην εισαγωγική χημεία (States-Of-Matter-Approach, SOMA).**
ΣΗΜΕΙΩΣΗ 1: Στο βιβλίο αυτό έχει χρησιμοποιηθεί και υλικό από τα σχολικά βιβλία χημείας α΄ λυκείου, χημείας γενικής παιδείας β΄ λυκείου και χημείας θετικής κατεύθυνσης β΄ λυκείου.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ 2: Το βιβλίο αποτελείται μόνο από το θεωρητικό υλικό διδασκαλίας, ενώ δεν περιέχει ερωτήσεις, ασκήσεις, προβλήματα και λοιπό υλικό που είναι συνήθως στάνταρ σε ένα κανονικό σχολικό βιβλίο χημείας.
Εδώ μπορείτε να κατεβάσετε OΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ σε μορφή τεσσάρων αρχείων Pdf, ένα αρχείο με το εξώφυλλο και τα περιεχόμενα και από ένα αρχείο για καθεμιά από τις μείζονες ενότητες:
ΕΝΟΤΗΤΑ Α: Ο αέρας, τα αέρια και η αέρια κατάσταση
ΕΝΟΤΗΤΑ Β: Το αλάτι, τα άλατα και η στερεά κατάσταση
ΕΝΟΤΗΤΑ Γ: Το νερό, τα υγρά και η υγρή κατάσταση
ΕΞΩΦΥΛΛΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΕΝΟΤΗΤΑ Α: Ο αέρας, τα αέρια και η αέρια κατάσταση
ΕΝΟΤΗΤΑ Β: Το αλάτι, τα άλατα και η στερεά κατάσταση
ΕΝΟΤΗΤΑ Γ: Το νερό, τα υγρά και η υγρή κατάσταση
* Την επιτροπή αποτελούσαν οι: Δ. Κατάκης(+) (Πανεπιστήμιο Αθηνών), Γ. Τσαπαρλής (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο), Χρ.-Α. Μητσοπούλου (Πανεπιστήμιο Αθηνών), Ε. Ζαρωτιάδου (Μ.Ε.), Α. Πανόπουλος (Μ.Ε.), Π. Σαραντόπουλος (Μ.Ε.), Γ. Φαντάκη (Μ.Ε.).
** G. Tsaparlis (2000): The States-Of-Matter-Approach (SOMA) to introductory chemistry. Chemistry Education Research and Practice, Vol. 1, No. 1, pp. 161-168:
http://pubs.rsc.org/en/content/pdf/article/2000/rp/a9rp90017a
Ε. Πύργας & Γ. Τσαπαρλής (2007): Προσεγγίζοντας τη χημεία μέσα από τις καταστάσεις της ύλης: Πειραματικό υλικό για την α' λυκείου και προκαταρτική αξιολόγησή του από εκπαιδευτικούς. Πρακτικά 5ου Πανελλήνιου Συνεδρίου "Διδακτική Φυσικών Επιστημών και Νέων Tεχνολογιών Εκπαίδευσης", Τόμος 5, Τεύχος Β, σσ. 690-698:
http://www.rsc.org/cerp DOI: 10.1039/A9RP90017A
Βλ. επίσης: G. Tsaparlis & E. Pyrgas (2012). The States-Of-Matter-Approach (SOMA) to high school chemistry: textbook and evaluation by teachers. Proceedings of the ESERA 2011 Conference, Lyon, France. ISBN 978-9963-700-44-8:
http://www.esera.org/media/ebook/strand4/ebook-esera2011_TSAPARLIS_2-04.pdf
______________________________________________________
(24 Φεβ 2017)
ΧΗΜΕΙΑ B΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣΣΥΝΤΑΞΗ: Γεώργιος Tσαπαρλής και Εμμανουήλ Στεργίου
σελ. 178, Ιωάννινα, 2015
Πειραματικό διδακτικό υλικό που γράφτηκε στο πλαίσιο της μεταπτυχιακής διατριβής ειδίκευσης του Εμμανουήλ Στεργίου υπό την επίβλεψη του Γεωργίου Τσαπαρλή.
Το υλικό αυτό προορίζεται για ένα ΔΙΩΡΟ εβδομαδαίως μάθημα και βασίστηκε καταρχήν στο προταθέν αλλά μη εγκριθέν πρόγραμμα που συντάχθηκε από ειδική επιτροπή* (βλ. παραπάνω) του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου το 1997.
Για τη γενική παιδεία της β΄ λυκείου, το πρόγραμμα αυτό (που αποτελεί συνέχεια του προγράμματος της α΄ λυκείου με την Προσέγγιση Καταστάσεων της Ύλης / SOMA, βλ. παραπάνω), για ένα ΜΟΝΟΩΡΟ εβδομαδιαίως μάθημα, περιελάμβανε τις εξής γενικές ενότητες: Α. Πολυμερή-Πλαστικά, Β. Φάρμακα, Γ. Τρόφιμα, Δ. Ενέργεια. Σκοπός του προγράμματος της β΄λυκείου ήταν η σύνδεση της χημείας με τη ζωή και τις εφαρμογές
ΣΗΜΕΙΩΣΗ 1: Στο βιβλίο αυτό έχει χρησιμοποιηθεί και αρκετό υλικό από το σχολικό βιβλίο χημείας β΄ λυκείου.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ 2: Το βιβλίο αποτελείται μόνο από το θεωρητικό υλικό διδασκαλίας, ενώ δεν περιέχει ερωτήσεις, ασκήσεις, προβλήματα και λοιπό υλικό που είναι συνήθως στάνταρ σε ένα κανονικό σχολικό βιβλίο χημείας.
Εδώ μπορείτε να κατεβάσετε ολόκληρο το βιβλίο, με μορφή αρχείων Pdf: Εξώφυλλο και πρώτες σελίδες και τα 9 κεφάλαια των τριών ενοτήτων: ΕΝΟΤΗΤΑ Α (ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ), ΕΝΟΤΗΤΑ Β (Η ΧΗΜΕΙΑ ΚΑΙ Η ΖΩΗ ΜΑΣ), ΕΝΟΤΗΤΑ Γ (ΧΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑ)
ΕΞΩΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
ΠΡΩΤΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ (συν Περιεχόμενα)
ENOTHTA A (ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ) - Κεφάλαιο 1: ΕΝΕΡΓΕΙΑ - ΚΑΥΣΙΜΑ
Κεφάλαιο 2: ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΕΣ
Κεφάλαιο 3: ΠΟΛΥΜΕΡΗ-ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΝΕΑ ΥΛΙΚΑ
Κεφάλαιο 4: ΑΛΚΟΟΛΟΕΣ-ΑΙΘΕΡΕΣ-ΚΑΡΒΟΝΥΛΙΚΕΣ ΕΝΩΣΕΙΣ-ΟΞΕΑ-ΕΣΤΕΡΕΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ Β (Η ΧΗΜΕΙΑ ΚΑΙ Η ΖΩΗ ΜΑΣ)) - Κεφάλαιο 5: ΦΑΡΜΑΚΑ
Κεφάλαιο 6: ΤΡΟΦΙΜΑ - ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Μάθημα 7: ΒΙΟΜΟΡΙΑ: ΤΑ ΜΟΡΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ Γ (ΧΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑ) - Κεφάλαιο 8: ΗΛΕΚΤΡΟΧΗΜΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Κεφάλαιο 9: ΠΥΡΗΝΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ:
Γ. Τσαπαρλής και Ε. Στεργίου. Πειραματικό Εκπαιδευτικό Υλικό για τη Χημεία Β΄ Λυκείου, με βάση τη Σύνδεση του Μαθήματος με τη Ζωή και τις Εφαρμογές. 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή για το Εκπαιδευτικό Υλικό στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Ρόδος, 2014. Πρακτικά Συνεδρίου, σελ. 620-636:
http://ltee.org/sekpy2014/files/proceedings.pdf
Γ. Τσαπαρλής και Ε. Στεργίου. Χημεία Γενικής Παιδείας Β΄ Λυκείου: Παρουσίαση και αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού βασισμένου στη σύνδεση με τη ζωή και τις εφαρμογές. 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο “Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση” (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη, Μάιος, 2015. Πρακτικά Συνεδρίου, σελ. 847-857:
http://synedrioenephet-2015.web.auth.gr/wordpress/wp-content/uploads/2016/11/9o-ENEFET.Praktika.2nd-edition.ISBN_.pdf
mg src="./New_animated.gif" width="40" height="20"> (24 Φεβ 2017)
______________________________________________________
(29 Σεπ 2018)
Ηλεκτρόλυση, ηλεκτρολύτες, γαλβανικά στοιχείαΣΥΓΓΡΑΦΗ: Γεώργιος Tσαπαρλής
© Γεώργιος Τσαπαρλής (2012)
To εισαγωγικό αυτό κεφάλαιο στην ηλεκτροχημεία βασίζεται στο: Tsaparlis G. (2012). Electrolysis, electrolytes, and galvanic cells. In K. S. Taber (editor), Teaching secondary chemistry, 2nd edition, Chapter 8. London: Association for Science Education / Hodder Education.
Mπορείτε να κατεβάσετε το υλικό αυτό με μορφή αρχείου Pdf:
Ηλεκτρόλυση, ηλεκτρολύτες, γαλβανικά στοιχεία